سلام خدمت همراهان ارزشمند مرکز تعمیرات لوازم خانگی سامسونگ، در این مقاله سعی داریم به آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی سامسونگ بپردازیم، اطلاعات ارزشمندی در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم و برای مشکل ظرفشویی سامسونگ خود چاره‌ای بیاندیشیم. پس با مرکز مجاز سامسونگ همراه باشید تا اطلاعات ارزشمندی با شما در میان بگذاریم.

 

اجزای تشکیل دهنده ماشین لباسشویی سامسونگ

ماشین لباسشویی های اتوماتیک در مدل های متفاوت طراحی می شوند که از جمله آن می‌توان به ماشین تمام اتوماتیک که مخزن آن روی محور افقی سوار است و به آن مدل یوغی  گفته می شود و همچنین ماشینی که مخزن آن روی محور عمودی قرار گرفته و به آن نوع چرخان عمودی  گفته می شود اشاره کرد. با این حال لباسشویی های اتوماتیک دارای اجزا، الکتریکی مکانیکی تقریبا مشابه مانند لباسشویی های : آاگ – بوش – آریستون – ایندزیت – کنوود – و انواع دیگر لباسشویی های اروپایی و ایرانی و …. هستند. در ادامه اجزا ماشین لباسشویی سامسونگ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

 

اجزاء الکتریکی ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک

دو شاخه: وظیفه دو شاخه انتقال انرژی الکتریکی از پریز به کابل رابط ماشین و در نهایت ، سایر قسمت های الکتریکی ماشین است.
در هنگام تعویض دو شاخه به جریان نامی دو شاخه جدید توجه نمایید. معمولا” دو شاخه هایی که جریانشان کمتر از 16 آمپر است جهت استفاده در ماشین لباسشویی مناسب نیستند.

کابل رابط: از آنجا که جریان مصرفی ماشین بالاست، توصیه می شود کابل 5/2×2 و یا حد اقل 5/1×2 مورد استفاده قرار گیرد.

ترمینال: به منظور ایجاد اتصالاتی مطمئن و هم چنین عایق بودن این اتصالات از بدنه مورد استفاده قرار می گیرد در ماشین لباسشویی معمولا” از ترمینال های پلاستیکی و یا کائوچویی استفاده می کنند. محل قرار گیری ترمینال ، قسمتی از بدنه ماشین است که با پیچ و مهره در جای خود مستقر می شود.

کلید on/off: معمولا” کلید به صورت متداول در سایر لوازم خانگی ،در ماشین لباسشویی سامسونگ بکار نرفته بلکه کلید قسمتی از تایمر است. یعنی با کشیدن محور تایمر بطرف بیرون کنتاکت یا کنتاکت های کلید بسته شده و با حرکت ولوم بطرف داخل، مدار الکتریکی ماشین قطع می شود. کلید های بکار رفته در لباسشویی دو کنتاکت و یا چهار کنتاکت هستند. در نوع دو کنتاکت ، نول مستقیما” به همه مصرف کننده های مدار رسیده و فاز پس از کلید وارد مدار می شود بنابراین دو کنتاکت کلید، یکی فاز ورودی و دیگری فاز خروجی است.در نوع چهار کنتاکت هم فاز و هم نول وارد کلید شده و با حرکت محور تایمر بطرف بیرون ، کلید بسته شده و فاز و نول وارد مدار لباسشویی می شوند.
جهت تست کلید کافیست از روی نقشه ماشین کنتاکت های مربوطه به کلید را شناسایی نموده سپس با اهم متر آن را تست نمایید. به این صورت که ابتدا سیم های متصله به کلید را باز نموده، سپس دو پایه ورودی و خروجی کلید را به اهم متر وصل کنید. با حرکت محور تایمر به طرف بیرون باید عقربه منحرف شده و تقریبا” عدد صفر را نشان دهد.
اگر عقربه منحرف شود اما به صفر نرسد، کنتاکت های کلید کثیف هستند. راحت ترین روش جهت اصلاح این عیب استفاده از اسپری کنتاکت شور است. و اگر عقربه منحرف نشود ، لازمست صفحه کلید های تایمر از دو طرف آن باز شود و عیب بر طرف گردد. در کلید های چهار کنتاکت آزمایش با اهم متر در مورد هر چهار کنتاکت انجام شود ( دو به دو ).

لامپ خبر: جهت اطلاع مصرف کننده از ورود برق به ماشین از چراغ خبر که یک لامپ 220 ولتی است استفاده می شود.

 

تعمیرات میکروسوئیچ لباسشویی سامسونگ

 در تعمیرات لباسشویی سامسونگ اگر قبل از بسته شدن درب ماشین ، دستگاه لباسشویی سامسونگ شروع به آب گیری نماید و یا اگر به عللی در هنگام کار ماشین، درب باز شود و در همان حالت ماشین بکار خود ادامه دهد و یا اگر کودکی به ماشین نزدیک شده و درب آن را باز کند و عملیات ماشین متوقف نشود و اگر … جمیع موارد مذکور ایجاب می کند بمحض باز شدن درب و یا حتی قبل از آن که درب کاملا” بسته نشده باشد، ماشین قادر به استارت وشروع عملیات است.

از این رو همیشه فاز مدار پس از کلید تایمر و قبل از آنکه به سایر اجزاء الکتریکی مدار برسد از میکروسوئیچ عبور می کند میکروسوئیچ (کلید فشاری حفاظتی ) معمولا” پشت درب بدنه خارجی جنب لاستیک دور درب و در کنار قفل قرار می گیرد و پس از آنکه زبانه قفل کاملا” در محل خود مستقر شد به اهرم میکروسوئیچ فشار وارد نموده و آن را به حالت وصل در می آورد. با بسته شدن میکروسوئیچ سایر قسمت ها نیز دارای فاز بوده و می توانند عملیات شستشو را انجام دهند. برای تست میکروسوئیچ نیازی به خارج نمودن آن از محل استقرارش نیست بلکه می توان دو سیمی که از تایمر به طرف میکروسوئیچ رفت و بر گشت نموده را پس از یافتن به اهم متر متصل سازیم.
اگر با بسته شدن کامل درب ، عقربه اهم متر منحرف شود میکروسوئیچ سالم است در غیر این صورت یا عیب از میکروسوئیچ است یا میکروسوئیچ سالم بوده اما از محل استقرار خود خارج شده و یا درب بطور واقعی بسته نمی شود که معمولا” عیب آخر مربوط به خراب شدن لاستیک دور درب است. در صورت خراب بودن میکروسوئیچ آن را پس از باز نمودن قسمت جانبی لاستیک دور درب ( طرف قفل درب ) از بدنه جدا نموده و در صورت امکان تعمیر نمایید. اگر مشکل جدی است مانند شکستن اهرم و … میکروسوئیچ را تعویض کنید.

آموزش المنت (گرمکن یا هیتر دستگاه): ابتدا سیم کرم نیکل یا کرم آلمینیوم درون پودر چینی یا سرامیک نسوز قرار گرفته و سپس جهت ممانعت از نفوذ آب و رطوبت آن را درون یک محافظ فولادی قرار می دهند. المنت درون دیگ فرعی قرار می گیرد و در توان های مختلف ساخته شده و استفاده می شود . آب بندی المنت بوسیله لاستیک محافظش صورت می گیرد از اینرو هرگز نباید المنت را در حالیکه درون دیگ آبی وجود ندارد به برق متصل نمود. برای تست المنت استفاده از لامپ سری ، اهم متر یا اتصال چند ثانیه ای مستقیم به برق توصیه می شود.

تعمیرات مربوط به قفل مغناطیسی در لباسشویی سامسونگ

همانگونه که در مورد میکروسوئیچ ذکر شده باز شدن درب ماشین در زمان شستشو و در حالیکه دیگ تا حدودی پر از آب است می تواند محیط منزل را آلوده سازد زیرا آب مخلوط با پودر رختشویی به بیرون از ماشین می ریزد. کاربرد میکروسوئیچ این حسن را داشت که در صورت بروز چنین اشتباهی مدار ماشین قطع می شد. در بعضی از ماشین ها زمینه این اشتباه را از بین برده اند . پس از روشن شدن ماشین (البته مشروط به بسته شدن کامل درب) یک رله مغناطیسی زبانه درب را در اختیار گرفته و به هیچ وجه درب ماشین باز نمی شود . در صورت اعمال نیروی بیش از حد دستگیره قفل درب خواهد شکست. درب زمانی باز می شود که اولا” برق ماشین قطع شود (تایمرخاموش شود ) ثانیا” حد اقل مدت 2 دقیقه از خاموش شدن دستگاه بگذرد تا آثار مغناطیسی درون قفل مغناطیسی کاهش یافته و زبانه قفل درب رها شود. در بعضی از ماشین ها میکروسوئیچ و قفل مغناطیسی در یک مجموعه گنجانیده شده اند.

 

ترموستات یا هیتر استارت لباسشویی سامسونگ

از آنجا که جریان مصرفی هیتر بالاست و توسط تایمر مرتبا” در حال قطع و وصل است ، این احتمال می رود که بر اثر کار زیاد و مداوم ، سطح کنتاکت های تایمر مربوط به هیتر فرسوده شده و به یکدیگر جوش داده شوند. در این صورت هیتر در تمام مدت کار ماشین که گاها” به 3 ساعت و نیم نیز می رسد در مدار خواهد بود رسیدن دمای آب به نقطه جوش علاوه بر البسه داخل ماشین، رابط های پلاستیکی و شلینگ ها را نیز فرسوده می سازد. از اینرو استفاده از هیتر استات ( ترموستات ) اجتناب ناپذیر است. هیتر استات در واقع مشابه ترموستات بی متالی در سماور برقی عمل می کند.

قسمت فلزی منعکس کننده حرارت به تیغه های بی متالی در داخل آب قرار گرفته ( در دیگ فرعی ) و حرارت آب بر آن اثر مستقیم می نهد. این حرارت توسط خود صفحه به تیغه ها منعکس شده و اگر از حد معینی تجاوز نماید یکی از تیغه ها که حساسیتش به حرارت بیشتر است، با خمیده شدن خود ، ارتباط هیتر با شبکه را قطع می سازد زیرا هیتر استات و هیتر همیشه با یکدیگر در حالت سری قرار می گیرند.

تعمیر فیش های ارتباطی بطور مثال در بعضی از لباسشویی ها مانند زانوسی ترموستات از نوع گازی است که در رابطه با ساختمان آن و نحوه عملکردش مفصلا” در مبحث ترموستات و آب گرمکن برقی آموزش داده میشود.

آموزش قسمت های مختلف شیر برقی؛ بطور مثال همه مراحل و عملیات ماشین بصورت اتوماتیک صورت می گیرد و از آنجا که لباس ها معمولا” 5  الی 7  بار بصورت کامل شستشو می شود، عمل ورود آب به ماشین نیز الزاما” می بایست خودکار صورت پذیرد. آب ورودی به ماشین به شیر الکتریکی بسته می شود و مادامی که به سیم پیچ آن برق نرسد، آب شهر پشت شیر می ماند و اجازه ورود به داخل جا پودری و سپس مخزن فرعی را نخواهد داشت. خرابی و نحوه کار این قسمت کامل در دوره توضیح داده خواهد شد. بخش های آموزش قسمت های شیر برقی لباسشویی شامل : قاب پلاستیکی ، سیم پیچ ( سولنوئید) ، شیطانک که در مرکزش سوراخ ریزی وجود دارد ، لاستیک دور شیطانک ، اهرم آهنی ، لاستیک سر اهرم ، فنر پشت اهرم ، صافی یا فیلتر لوله خروجی آب می باشد.

 

آموزش عملکرد شیر الکتریکی لباسشویی سامسونگ:

در حالت عادی فنر پشت اهرم ، اهرم آهنی را بطرف جلو رانده و لاستیک سر اهرم، سوراخ وسط شیطانک را مسدود می سازد . با وصل برق و ایجاد مغناطیس توسط سیم پیچ شیر الکتریکی، اهرم به طرف داخل جذب شده و فنر را فشرده می سازد. با حرکت اهرم به طرف عقب، لاستیک سر اهرم از سوراخ وسط شیطانک جدا شده و شیطانک مجال تنفس می یابد. فشار آب، هوای بین شیلنگ و شیطانک را از مجرای تنفسی به عقب رانده و آب جاری می شود. پس از رسیدن آب به سقف مورد نظر، توسط فرمان هیدرواستات ، برق شیر الکتریکی قطع شده و با تضعیف میدان مغناطیسی سیم پیچ، فنر جمع شده اهرم  بطرف جلو رانده شده و در نتیجه مجرای تنفسی شیطانک مجددا” بسته می شود و از ورود آب به داخل ماشین ممانعت بعمل می آید. شیر الکتریکی بصورت تک و یا دوبل ساخته می شو د .
عیوب شیر الکتریکی ممکن است مکانیکی و یا الکتریکی باشد. در مبحث مکانیکی ، خرابی فنر، خوردگی لاستیک سر اهرم،پاره شدن لاستیک دور شیطانک ، مسدود شدن فیلتر بر اثر جرم و شن ریزه های موجود در آب شهر عملکرد صحیح شیر الکتریکی را مختل می سازد. که می توان با جدا نمودن قسمت های مختلف شیر ، مورد معیوب را شناسایی و نسبت به رفع عیب اقدام نمود.

در قسمت الکتریکی یا بوبین می سوزد که توسط تست با اهم متر (R×1k ) مشخص می شود و یا به شیر الکتریکی برق نمی رسد. در این صورت همیشه قبل از آنکه عیب از ناحیه شیر الکتریکی تصور شود ، برق دو سر بوبین را اندازه گیری نمایید.

تذکر:

در مواردیکه فشار آب ، بسیار بیشتر از ظرفیت ورود آب به داخل شیر الکتریکی است آب وارد جداره های بین محفظه اهرم و بوبین شده و عمل جذب اهرم شیر الکتریکی دیگر انجام نمی شود در این موارد، لازم است برق ماشین قطع شده و سپس اجزا، شیر الکتریکی کاملا” تفکیک و پس از خشک شدن شیر را مجددا” به حالت اول باز می گردانیم. جهت بروز مجدد این عیب فشار آب را محدود نمایید .

 

چگونگی عملکرد هیدرو استات لباسشویی سامسونگ

همانطور که میدانیم برق ورودی از ترمینال وارد کلید تایمر شده و فاز پس از تایمر به میکروسوئیچ رفته و سپس به هیدرواستات می رسد. هیدرواستات مانند یک کلید تبدیل دارای 3 کنتاکت است. فاز وارد کنتاکت مشترک شده و چون یکی از دو کنتاکت دیگر در حالت عادی به کنتاکت مشترک متصل است،از طریق آن به شیر الکتریکی می رسد. نول هم پس از کلید تایمر به همه مصرف کننده ها داده می شود . به این ترتیب با روشن شدن ماشین،شیر الکتریکی نول خود را از کلید تایمر و فاز خود را از هیدرواستات دریافت داشته و همانگونه که در مبحث شیر الکتریکی ذکر شده بوبین آن ، اهرم را جذب نموده و با کنار رفتن لاستیک شیطانک آب از شیر الکتریکی عبور نموده و وارد جاپودری شده و پس از حل نمودن پودر به مخزن فرعی می ریزد.
معمولا” از قسمت تحتانی مخزن فرعی شیلنگی باریک به لوله ورودی هوای هیدرواستات بسته شده است. در اکثر ماشین ها این شیلنگ از ورودی پمپ تخلیه گرفته شده و همانگونه که در شکل دیده می شود سطح آب در شیلنگ تخلیه، مخزن فرعی و شیلنگ هوای هیدرواستات در یک سطح بالا می آید. هوای شیلنگ هیدرواستات مرتبا” فشرده تر می شود (با بالا آمدن سطح آب ) تا بدانجا که قادر می شود پرده دیافراگم را به طرف بالا براند.

با بالا رفتن پرده دیافراگم ارتباط کنتاکت مشترک با کنتاکت مربوط به شیر الکتریکی قطع شده و این ارتباط بین کنتاکت مشترک با کنتاکتی که به موتور تایمر مرتبط است بر قرار می شود . به این ترتیب عمل آبگیری متوقف شده و موتور تایمر شروع بکار خواهد نمود با چرخش موتور تایمر محور اصلی و توپی متصله به آن خواهند چرخید و سایر مراحل شستشو به ترتیب انجام می شود بر روی بدنه هیدرواستات پیچ مخصوصی وجود دارد که جهت تنظیم مقدار آب ورودی به ماشین است در واقع این پیچ قدرت فنر پشت پرده دیافراگم را تضعیف یا تقویت می کند از اینرو متخصصین پس از ساخت و تنظیم هیدرواستات بر روی آن لاک می ریزند تا به این ترتیب حساسیت موضوع را بیان کنند. در صورت گردش پیچ به چپ یا راست ، مقدار آب ورودی به ماشین تغییر خواهد نمود.

علاوه بر نوع سه فیشه، هیدرواستات های  5  و 6 فیشه نیز وجود دارد . در این ماشین ها علاوه بر ورود آب به ماشین به عنوان مرحله آغازین عملیات شستشو، افعال دیگری نیز صورت می گیرد. مثلا” در ماشین فیلکو، همزمان با ورود آب به ماشین دور کند نیز آغاز بکار می کند تا لباس ها کاملا” درون آب خیس شوند و پس از رسیدن آب به سقف مورد نظر در مرحله دوم عملکرد هیدرواستات دور کند قطع شده و هیتر روشن می شود.سازندگان ، دیگر اشکال مختلفی را از هیدرواستات های  5 یا 6 فیشه به سلیقه و ابتکار خود است.

 

مرکز تعمیرات ماشین لباسشویی سامسونگ

اما مرکز مجاز تعمیرات ماشین لباسشویی سامسونگ در تهران کجاست؟ برای اطلاعات بیشتر و رفع مشکلات لباسشویی سامسونگ خود می‌توانید با شماره 02133335555 (چهارتا سه، چهارتا پنج) تماس بگیرید و یا به لینک تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ مراجعه کنید و توضیحات را مطالعه کنید و در صورت نیاز با مجموعه تماس بگیرید و یا فرم ثبت درخواست آنلاین را تکمیل کنید تا همکاران ما در واحد پشتیبانی با شما تماس بگیرند و برای حل مشکل شما در کمترین زمان ممکن یک تکنسین به محل اعزام شود.

تمامی خدمات این مجموعه دارای ضمانت 90 روزه تعمیرات می‌باشد و باید بدانید که در امر تعمیرات تمامی قطعاتی که استفاده می‌شود اورجینال شرکتی است و مرکز مجاز سامسونگ به هیچ عنوان از کالاهای غیراصل و کپی، استفاده نمی‌کند مگر اینکه کالایی به دلایل شرایط خاص در کشور موجود نباشد و با اطلاع به مشتری از قطعات های کپی و با کیفیت جایگزین استفاده می‌شود. باید بدانید که تمامی تکنسین های مجموعه دوره های آموزشی شرکت را پشت سر گذاشتند و همگی تجربه کافی را دارند همچنین نظارت دقیقی روی عملکرد تکنسین های ما وجود دارد که امکان تخلف را تقریباً غیر ممکن می‌کند.

برای مثال بعد از انجام کار با مشتری تماس گرفته می‌شود و با توجه به مشکل دستگاه و قطعاتی که مورد استفاده قرار گرفته است، بررسی می‌شود که تکنسین هزینه‌ی اضافی بابت تعمیرات از مشتری دریافت نکرده باشد و چنانچه تکنسینی تخلف کند به واحد نظارت و پاسخگویی ارجاع داده می‌شود به همین دلیل با خیالی آسوده به مجموعه مجاز تعمیرات سامسونگ اعتماد کنید و خیالتان بابت کیفیت کار راحت باشد. همچنین توصیه می‌کنیم امر تعمیرات تخصصی دستگاه های سامسونگ را به هیچ عنوان به تعمیرکاران غیرمجاز و یا محلی نسپارید چرا که ممکن است به سایر قطعات دستگاه شما نیز آسیب وارد شود و نمایندگی تعمیرات سامسونگ هم حاضر به قبول و پذیرش تعمیرات شما نباشد چرا که در خیلی از اوقات دستکاری های تعمیرکاران غیرمجاز باعث افزایش ریسک تعمیرات می‌شود.

با ما 33335555-021 تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست